Gra jest całkowicie bezpłatna dla każdego gracza, nie wymaga pobierania ani instalacji. W samej grze
nie pojawiają się żadne płatności na jakimkolwiek etapie gry. Konieczny jest jedynie dostęp do
przeglądarki internetowej z dowolnego urządzenia (komputera, smartfonu, tabletu, itp.) oraz
rejestracja na stronie gry.
Gra o Polskę” to przeglądarkowy kooperacyjny symulator rządzenia krajem. Gra została opracowana
jako gra kooperacyjna, w której gra się wspólnie z innymi graczami (im więcej osób, tym większa
przyjemność z rozgrywki, maksymalna liczba graczy jest nieograniczona), ale przewidziano również tryb
gry jednoosobowej dla pojedynczego gracza (gracz gra solo, nie są generowane boty do wspólnej gry).
Grę jednoosobową można wykorzystać również do nauki i testowania gry. Każdy gracz może należeć
maksymalnie do 3 otwartych rozgrywek w grze z różnymi graczami (niezależnie od tego, czy sam
utworzył grę czy dołączył do gry kogoś innego). Gra nie łączy gracza z innymi „wolnymi” graczami
automatycznie przy tworzeniu gry. Gracze umawiają się przed rozpoczęciem gry na wspólną rozgrywkę.
Gracz, który tworzy grę zaprasza i dodaje do niej inne osoby.
Dlaczego muszę się rejestrować?
Dlaczego muszę się rejestrować?
Rejestracja umożliwia nam kontakt z graczami w sprawach dotyczących gry oraz usuwanie graczy,
którzy nie stosują się do zasad gry, bądź łamią obowiązujące prawo lub naruszają normy społeczne.
Rejestracja pozwala nam również na zebranie danych statystycznych dotyczących liczby i rodzaju
graczy, którymi to danymi dzielimy się z grantodawcą (Ministerstwo Edukacji Narodowej), aby
uzasadnić wspieranie gry z funduszy rządowych. Grantodawcy przekazujemy jedynie zagregowane
dane, nie przekazujemy Państwa osobistych danych (więcej w Przetwarzanie danych). Przy rejestracji
nie zbieramy danych wrażliwych, a jedynie najmniejszą liczbę koniecznych informacji. Dane podane
przy rejestracji (poza nazwą użytkownika ustalaną przez gracza) nie są dostępne dla innych graczy i nie
są upubliczniane.
Idea gry
Idea gry
Głównym założeniem „Gry o Polskę” jest pokazanie mechanizmów rządzenia krajem. Ma ona
symulować proces podejmowania decyzji dotyczący podziału budżetu narodowego oraz
zachowania się społeczeństwa i występowania sytuacji nadzwyczajnych (np. klęski
żywiołowe).
Gracze w zespołach, grając w kooperacji, wcielają się w posłów i podejmują decyzje, które
wpływają na losy kraju. Decyzje te opierają się na głosowaniu nad podziałem ograniczonego
budżetu. Celem graczy jest nie utracić władzy i przetrwać całą kadencję (4 lata = 48 miesięcy),
a by tego dokonać muszą zaspokajać potrzeby mieszkańców przy ograniczonych środkach.
Gra może być wykorzystywana jako ciekawe narzędzie edukacyjne, które pokazuje jak trudne
jest sprawowanie władzy, uczy współpracy, podejmowania decyzji, myślenia strategicznego i
perspektywicznego, planowania budżetu oraz dyskutowania i przekonywania do swoich racji.
Gra ma również duży potencjał dotyczący nauki funkcjonowania kraju i makroekonomii.
Kategorie budżetowe w grze są oparte na rzeczywistych kategoriach występujących w ustawie
budżetowej, a gracze muszą nauczyć się dopasowania poszczególnych kategorii budżetowych
do wydarzeń, które zachodzą w symulowanym kraju. Wskaźniki dotyczące chociażby
historycznych wydatków, czy planowany budżet również zostały oparte na rzeczywistych
wielkościach w Polsce. W grze gracze operują głównie na mapie Polski z podziałem na
województwa, wydarzenia odbywają się w poszczególnych miejscowościach w odniesieniu do
województw, co pozwoli na poznanie geografii kraju.
Zasady gry
W grze gracze podczas każdej rozgrywki wcielają się w posłów i decydują o podziale planowanego
budżetu państwa. W symulowanym kraju mają miejsce różnego rodzaju wydarzenia, takie jak protesty
społeczne, petycje, strajki, czy klęski żywiołowe, a gracze muszą zadecydować na co przeznaczą
ograniczone środki budżetowe (niewydane środki, którymi dysponują są wyświetlane jako rezerwa
budżetowa). Decyzje podejmują w turach, które symulują poszczególne miesiące roku. Celem graczy
jest zachować władzę przez całą kadencję do kolejnych wyborów, czyli przez 4 lata = 48 miesięcy = 48
tur. Decydowanie o podziale budżetu odbywa się w trakcie głosowania, jak w przypadku prawdziwego
sejmu i decyzja zostaje przyjęta, gdy zagłosuje na nią większość graczy należących do rozgrywki. Liczba
graczy w jednej rozgrywce jest nieograniczona, a im jest ich więcej, tym gra jest ciekawsza, gdyż gracze
przed głosowaniem mogą przekonywać pozostałych do głosowania za określoną propozycją. Zgłaszać
propozycje pod głosowanie może każdy gracz. W grze nie istnieje druga instancja w postaci Senatu, czy
urząd Prezydenta. Decyzje graczy są ostateczne. Głosują nad propozycjami wszyscy gracze.
Wydarzenia gracze śledzą w postaci informacji medialnych wyświetlanych na ekranie komputera w
zakładce gry. Co ważne gra symuluje również konieczność zadbania o spójność społeczną, gdyż
gracze muszą dbać o to, aby wydatki budżetowe nie premiowały tylko poszczególnych
województw, co mogłoby wywołać niezadowolenie mieszkańców innych regionów i przegraną
w grze. W tym celu muszą również na bieżąco śledzić kolorystykę poszczególnych
województw, która zmienia się w przypadku ignorowania wydarzeń w danym regionie. Gracze
muszą dbać również o to, aby ogólne procentowe zadowolenie obywateli nie spadło poniżej
20% (zadowolenie rośnie, gdy gracze – posłowie spełniają żądania obywateli, a maleje, gdy
ignorują ich postulaty).
Przegrana następuje w przypadku przekroczenia rezerwy budżetowej (środki w budżecie skończą
się przed końcem kadencji) lub spadku zadowolenia społecznego poniżej przyjętej granicy
procentowej. Wygrana następuje w przypadku, gdy gracze dotrą do końca 48 miesięcy. Wtedy
dowiadują się też z jakim procentem zadowolenia społecznego udało im się zakończyć grę. Drużyny
z najwyższym stopniem zadowolenia społecznego i którym udało się przetrwać kadencję
wyświetlane są w zakładce RANKING.
Zawartość strony z grą
Na stronie głównej gry Newsy wyświetla się Mapa kraju podzielona na województwa. Obok mapy
znajduje się ekran komputera przedstawiający wydarzenia dziejące się w kraju w danym miesiącu.
Obok znajduje się suwak, który pozwala nam przeglądać poszczególne wydarzenia. Po kliknięciu
na dane wydarzenie wyświetli nam się jego opis, wraz z informacją o tym jakich środków żądają
mieszkańcy lub jakie trzeba przeznaczyć środki z budżetu na dane wydarzenie (informacja ta
wyświetla się również na podglądzie wydarzenia) oraz jakie będą skutki wydatkowania (lub nie)
środków budżetowych na dane wydarzenie. Prognozowane skutki pozytywne (w przypadku
wydatkowania środków) wyświetlają się na zielono, a negatywne na czerwono. Ewentualne skutki
stopniowane są następująco, od najmniej znaczących do najbardziej znaczących: Marginalne,
Niewielkie, Niskie, Umiarkowane, Średnie, Znaczące, Wysokie, Podwyższone, Krytyczne, Ekstremalne.
Stopniowanie dotyczy wpływu danego wydarzenia (a dokładnie reakcji graczy na dane wydarzenie) na
zadowolenie społeczne (jego zwiększenie lub zmniejszenie).
Na mapie możemy też kliknąć na poszczególne województwa, aby wyświetlić tylko wydarzenia z
tego regionu. Co ważne województwa na mapie mają różne kolory w zależności od tego czy
przeznaczane są środki budżetowe na wydarzenia w tych województwach, czy też nie. Kolorem
neutralnym jest kolor zielony, co oznacza spokój społeczny w danym regionie, a w przypadku
ignorowania wydarzeń w tym województwie zmienia się jego kolor najpierw na żółty, potem na
pomarańczowy, a na końcu na czerwony. Każda gra zaczyna się od koloru żółtego. Kolor zmienia
się w zależności od tego czy wspieramy wydarzenia w danym regionie, czy też nie. Jeśli jakieś
województwo osiągnie kolor czerwony, a my nadal nie wspieramy tego regionu będzie to bardzo
negatywnie oddziaływać na ogólny poziom zadowolenia społecznego. Nad mapą wyświetlany jest
stan wolnych środków do wykorzystania w budżecie kraju (rezerwy budżetowej), oraz procent
zadowolenia społecznego (każda gra zaczyna się od 60%, a potem rośnie lub maleje) a na lewo od
mapy aktualny miesiąc i rok.
Pod mapą znajduje się czat, który jest widoczny tylko dla członków danej rozgrywki i służy do
komunikacji w trakcie gry, dyskutowania, itp. Czat jest widoczny w każdej zakładce w grze.
W zakładce Stan budżetu widzimy poszczególne kategorie z ustawy budżetowej wraz z informacją o tym ile środków przeznaczono na poszczególne kategorie podczas rozgrywki. W tej zakładce można również zaproponować zwiększenie lub zmniejszenie kwoty na poszczególne kategorie w danym miesiącu – turze.
W zakładce Stan budżetu widzimy poszczególne kategorie z ustawy budżetowej wraz z informacją o tym ile środków przeznaczono na poszczególne kategorie podczas rozgrywki. W tej zakładce można również zaproponować zwiększenie lub zmniejszenie kwoty na poszczególne kategorie w danym miesiącu – turze.
Na stronie Propozycje zmian budżetu znajdziemy obecną rezerwę naszego budżetu i listę
głosowania nowych pomysłów budżetowych. W tej zakładce znajduje się również panel
głosowania na poszczególne postulaty i informację o tym ile osób zagłosowało „za”, a ile
„przeciw”.
Zakładka Kategorie budżetowe zawiera opisy poszczególnych kategorii budżetowych, aby gracze
mogli upewnić się do jakiej kategorii z budżetu przypisać poszczególne wydarzenia w grze. Obok
nazwy kategorii znajduje się informacja o tym jaka była początkowa kwota w każdej kategorii na
początku gry. Jest ona zgodna z rzeczywistymi wydatkami zaplanowanymi w budżecie Polski na
2025 rok.
Zakładka Newsy kieruje nas na powrót do głównej strony gry z mapą i ekranem komputerami z
wydarzeniami.
Zakładka Następny miesiąc jest aktywna tylko dla gracza, który stworzył daną grę i pozwala na
przejście do kolejnej tury.
Zakładka Profil na górze strony zawiera dane poszczególnych graczy.
Tworzenie gry i zapraszanie graczy
Aby stworzyć nową grę wystarczy zalogować się na stronie (po uprzedniej rejestracji i potwierdzeniu
adresu mailowego), wejść w zakładkę „Gra” na górze strony i wcisnąć przycisk „Stwórz nową grę”. Aby
dodać lub zaprosić znajomych wchodzimy następnie w zakładkę „Lista graczy” po lewej, gdzie możemy
dodać znajomych graczy z innych rozgrywek, lub zaprosić nowych poprzez podanie ich nazwy
użytkownika w grze albo adresu mailowego. Zaproszenie będzie widoczne w panelu „Gra” danego
gracza. Po wysłaniu zaproszenia osoba zapraszana musi wejść na zakładkę Gra i zaakceptować
otrzymane zaproszenie, aby dołączyć do wspólnej rozgrywki. Można dołączać do gier innych
graczy w trakcie ich trwania.
Osoba, która tworzy grę zostaje automatycznie liderem Gry. Lider może usuwać Graczy z
utworzonej przez siebie Gry, jeśli przeszkadzają w Grze innym graczom, lub nie udzielają się w
Grze. Tylko lider może zadecydować o tym kiedy gra przechodzi do kolejnego miesiąca. Tylko lider
może ustalić czas na oddanie głosu w Grze. Rola lidera jest więc niezmiernie ważna i gra zawsze
musi mieć swojego lider. Jeden gracz może przekazać innemu graczowi liderowi w grze.
Każdy gracz może należeć do maksymalnie 3 trwających rozgrywek.
Mechanizmy rozgrywki
Po rozpoczęciu nowej gry automatycznie rozpoczyna się pierwsza tura, czyli miesiąc styczeń 2026
roku. W styczniu na pewno pojawi się kilka wydarzeń w grze, na które będziemy musieli
zareagować. Wydarzenia wyświetlają się na ekranie komputera obok mapy, należy się z nimi
zapoznać klikając w nie. Na podstawie symulowanych wydarzeń w grze podejmujemy decyzje o
przeznaczeniu środków budżetowych (w zależności od wylosowanych zdarzeń, oczekiwania będą
inne w każdej grze. Wydarzenia są generowane losowo, ale każde ma inne prawdopodobieństwo
pojawienia się). W tym celu należy przedstawić nowe pomysły pod głosowanie w zakładce Stan
budżetu. W tej zakładce można zaproponować zwiększenie lub zmniejszenie kwoty na
poszczególne kategorie (odpowiadające wydarzeniom) w danym miesiącu – turze. Każda kategoria
odpowiada jakimś elementom życia społecznego (komunikacja publiczna, szkolnictwo itp.).
Zakładka Kategorie budżetowe zawiera opisy poszczególnych kategorii budżetowych, aby gracze
mogli upewnić się do jakiej kategorii z budżetu przypisać poszczególne wydarzenia w grze.
Przy wydarzeniach w poszczególnych województwach, i w podglądzie i w ich opisie wyświetla nam
się informacja o tym jakie środki budżetowe należałoby optymalnie przeznaczyć na realizację
danego postulatu. Gracze mogą przeznaczyć mniej lub więcej środków, ale przeznaczenie
mniejszej ilości pieniędzy z budżetu niż optymalna będzie miało mniejszy pozytywny wpływ. Z
opisu gracze mogą wywnioskować jakiej kategorii budżetowej dane wydarzenie dotyczy. Przy
każdym wydarzeniu, które wymaga decyzji o przeznaczeniu na nie środków wyświetlane są
prognozowane skutki dla zadowolenia społecznego. Szacowane skutki dotyczą sytuacji
przeznaczenia na dany wydatek optymalnej kwoty. Prognozowane skutki pozytywne (w przypadku
wydatkowania środków) wyświetlają się na zielono, a negatywne na czerwono. Ewentualne skutki
stopniowane są następująco, od najmniej znaczących do najbardziej znaczących: Marginalne,
Niewielkie, Niskie, Umiarkowane, Średnie, Znaczące, Wysokie, Podwyższone, Krytyczne, Ekstremalne.
Stopniowanie dotyczy wpływu danego wydarzenia (a dokładnie reakcji graczy na dane wydarzenie) na
zadowolenie społeczne (jego zwiększenie lub zmniejszenie). Z opisu albo najeżdżając na wydarzenie
możemy dowiedzieć się którego regionu dotyczy.
Należy dbać o wysoki poziom zadowolenia społecznego, który wyświetla się po prawej strony
mapy w grze. Zadowolenie mieści się od 100% i może spadać do 20% (Grę rozpoczynamy z
zadowoleniem w wysokości 60%, gdyż wygraliśmy wybory, a więc popiera nas większość, ale nie
wszyscy). Poniżej 20% niezadowolenie społeczne powoduje utratę władzy graczy i koniec gry
(zakończenie kadencji przed czasem). Co ważne województwa na mapie mają różne kolory w
zależności od tego czy przeznaczane są środki budżetowe na wydarzenia w tych województwach,
czy też nie. Kolorem neutralnym jest kolor zielony, co oznacza spokój społeczny w danym regionie,
a w przypadku ignorowania wydarzeń w tym województwie zmienia się jego kolor najpierw na
żółty, potem na pomarańczowy, a na końcu na czerwony. Gdy województwo zmieni kolor na
czerwony ignorowanie wydarzeń z tego regionu ma większy impakt na zadowolenie społeczne
(zmniejsza się bardziej niż ignorowanie województw z innym kolorem). Kolory nie zmieniają się
nagle, ale stopniowo, gra przewiduje około 20 odcieni, aby gracze mogli zareagować widząc
zmianę koloru.
Co istotne, w kolejnych miesiącach naszej gry mają znaczenie wydarzenia, które pojawiały się w
poprzednich okresach. Jeśli mieszkańcy domagali się w styczniu wydatków na szkolnictwo i
przekazaliśmy te środki w tym miesiącu podczas głosowania, nie możemy ich znowu odebrać w
lutym bez negatywnego skutku dla zadowolenia społecznego. Gra pamięta, więc „historię”
wydarzeń w kraju i naszych głosowań i odpowiednio dostosowuje do tego zadowolenie społeczne.
Ten mechanizm sprawia, że gracze nie mogą przesuwać środków pomiędzy poszczególnymi
kategoriami budżetowymi (zamiast wydatkować rezerwy budżetowej) bez konsekwencji.
Podejmując decyzję o przeznaczeniu środków należy więc kierować się środkami, które
dysponujemy w budżecie kraju, wysokością naszego ogólnego zadowolenia społecznego,
spójnością społeczną, czyli sytuacją w poszczególnych województwach, również historią naszej
gry, czyli tym jakie decyzje podejmowaliśmy wcześniej i czego domagali się mieszkańcy kraju w
poprzednich miesiącach oraz stopniem wpływu danego wydarzenia na zadowolenie społeczne. To
pokazuje jak trudne jest rządzenie i podejmowanie dobrych decyzji, które zadowolą wszystkich i
nie wydrenują budżetu kraju.
Każdy gracz może zaproponować przeznaczenie dowolnej (nie większej niż rezerwa budżetowa)
kwoty z budżetu na wybraną przez siebie kategorię, lub dokonanie przesunięć w poszczególnych
kategoriach, poprzez zmniejszenie kwoty przeznaczonej na jakąś kategorię, a zwiększenie innej.
Następnie w zakładce Propozycje zmian budżetu odbywa się głosowanie na poszczególne
postulaty i wyświetla się informacja o tym ile osób zagłosowało „za”, a ile „przeciw”. W przypadku
gdy pomysł zyska zgodę ponad 50% graczy, zostanie on wprowadzony do gry.
Czas na oddanie głosu ustalany przez lidera gry służy do zapobiegania sytuacjom, w którym któryś
z graczy przestaje grać w danym momencie i jeśli nie zagłosuje on w ciągu wyznaczonego czasu,
jego nieobecność nie będzie brana pod uwagę w głosowaniu. Przykładowo, w grze mamy 15
graczy, 5 zagłosowało za, 3 przeciw, a reszta wcale, zaś czas już minął. W takiej sytuacji system
uzna, że zagłosowało 5/8 za, czyli 62,5% za, więc pomysł zostanie wprowadzony do budżetu mimo
tego, że nie głosowała ponad połowa graczy. Wszyscy gracze mają wgląd do tego kto zgłosił daną
propozycję oraz jak głosowali poszczególni gracze.
Przed głosowaniem gracze mogą przekonywać innych do głosowania na swoją lub inną propozycję,
do tego, m.in. służy czat, którego można używać do komunikacji podczas całej gry.
Po przeprowadzeniu stosownej liczby głosowań w danym miesiącu, należy przejść do kolejnego
(musi to zrobić lider gry) i zapoznać się z reakcją społeczną na nasze działania (w wydarzeniach
medialnych wyświetlać się będą wyniki negatywne lub pozytywne reakcji społeczeństwa w
zależności od naszych decyzji na poszczególne wydarzenia w poprzednim miesiącu) i w razie
konieczności skorygować budżet (przeznaczyć jednak środki na rzeczy, których nie wsparto w
zeszłym miesiącu). Lider gry decyduje o tym kiedy gra przechodzi do kolejnego miesiąca. Można
przejść do kolejnego miesiąca w dowolnym momencie, nawet jeśli nie przegłosowano wszystkich
propozycji.
W przypadku, gdy nasz współczynnik zadowolenia społecznego spadnie poniżej 20%,
przegrywamy grę. W przypadku braku środków budżetowych na finansowanie zadań państwa
przegrywamy grę.
Wygrywamy grę, gdy przetrwamy całą kadencję, 48 tur – miesięcy i zadowolenie nie spadnie
poniżej 20%.
Zakończenie gry
Każda rozgrywka kończy się automatycznie po upływie 48 tur, czyli całej 48 miesięcznej
symulowanej kadencji sejmu. Gracze mogą wcześniej porzucić grę.
Wygrać można jedynie poprzez przetrwanie 4 lat, czyli 48 miesięcy rządów z odpowiednio wysokim
zadowoleniem społecznym (powyżej 20%) i nie przekraczaniem rezerwy budżetu. Przegrana
następuje w przypadku przekroczenia rezerwy budżetowej lub spadku zadowolenia społecznego
poniżej 20%.
W przypadku przegranej graczom wyświetla się komunikat o porażce z informacją o tym ile
miesięcy rządów udało im się przetrwać z jakim procentem zadowolenia społecznego.
W przypadku wygranej, czyli przetrwania całej kadencji, graczom wyświetla się komunikat o
zwycięstwie z informacją o utrzymaniu władzy przez całą kadencję i informacją z jakim procentem
zadowolenia społecznego.
Drużyny, które wygrały w grze wraz ze stopniem ich zadowolenia społecznego są wyświetlane są
w zakładce RANKING (możemy też zobaczyć tam wyniki tych, którym niewiele brakowało do
zwycięstwa).